Wygodne i bezpieczne zakupy online
Coraz częściej robimy zakupy w sieci. Sprzyja temu dostępność e-sklepów 24 godziny na dobę, brak kolejek, oszczędność czasu i pieniędzy oraz rosnąca popularność urządzeń mobilnych.
W 2017 roku 54 proc. internautów deklarowało, że przynajmniej raz kupiło coś przez internet. Tak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”. W porównaniu z rokiem poprzednim jest to wzrost o 12,5 proc.
W tym roku i kolejnych latach chętnych może przybywać jeszcze szybciej ze względu na ograniczanie handlu w niedzielę, a już – jak wynika z danych Mastercard, 9 proc. robiących zakupy w sieci deklaruje, że robi e-zakupy codziennie lub prawie codziennie. To najlepszy wynik w Europie.
Z tego samego badania wynika, że najczęściej kupujemy online ubrania lub obuwie. Robi to aż 51 proc. polskich internautów. 35 proc. zamawia w sieci książki, niewielu mniej elektronikę i kosmetyki. Coraz większym powodzeniem cieszą się artykuły spożywcze. W sieci kupuje je 17 proc. ankietowanych. To wielka wygoda, która pozwala uniknąć tłumów i kolejek, zwłaszcza przed świątecznym szaleństwem lub długim weekendem.
W porównaniu z latami poprzednimi rośnie też popularność płatności bezgotówkowych. Nadal największą popularnością cieszą się szybkie przelewy internetowe, ale przybywa płacących kartami. Jedno się tylko nie zmienia – wciąż wątpliwości budzi bezpieczeństwo płatności w sieci, mimo że zabezpieczeń przybywa.
Jednym z nowszych zabezpieczeń udostępnianych posiadaczom kart płatniczych już przez zdecydowaną większość banków jest usługa 3D Secure. Polega ona na autoryzacji transakcji kodem SMS otrzymanym od banku, który wydał kartę. Transakcja jest więc akceptowana podobnie jak przy realizacji przelewu internetowego.
Jeszcze bezpieczniejsze są płatności kartami przedpłaconymi nazywanymi również elektronicznymi portmonetkami. Wystarczy na kartę przelać odpowiednią kwotę i zapłacić. Więcej gotówki nie trzeba na niej trzymać. Niestety wydają je dzisiaj tylko trzy banki: ING Bank Śląski, Bank Millennium i PKO BP. Konkurencję zaczynają więc stanowić oferty instytucji pozabankowych, które mają status Europejskiej Instytucji Płatniczej. Najnowszą ofertą jest IgoriaCard, przedpłacona karta wielowalutowa Mastercard wydawana przez spółkę Igoria Trade.
Dużym ułatwieniem w płatnościach w e-commerce są zdobywające popularność portfele cyfrowe, takie jak Masterpass, który jest już dostępny dla wszystkich posiadaczy kart w Polsce.
Do portfela dodaje się posiadaną kartę lub karty płatnicze debetowe, kredytowe i zapisuje się je tylko raz. Przy kolejnych transakcjach wystarczy wybrać jedną z nich i zapłacić online bez ujawniania danych karty. Pozostają one zaszyfrowane w portfelu. Nikt nie ma więc do nich dostępu, nawet sprzedawca. Portfel cyfrowy znakomicie się więc sprawdzi nie tylko w polskich e-sklepach, ale również w zagranicznych, które coraz częściej są przez nas odwiedzane.
Może mieć go każdy posiadacz kart płatniczych niezależnie od tego z jakiego banku pochodzą i z pewnością doceni ze względu na prosty sposób korzystania bez niego. Korzystanie z Masterpassa nie wymaga bowiem logowania się do aplikacji bankowej, ani żmudnego wpisywania numeru karty kredytowej, co jest stratą czasu. Bardzo się przydaje też podczas zakupów online w telefonie.
Dodatkowym zabezpieczeniem zakupów online przy płatności kartą płatniczą jest usługa chargeback. Umożliwia ona złożenie w banku reklamacji transakcji zawartej kartą, jeżeli np. kupiony produkt lub usługa nie zostały dostarczone lub nie są zgodne z zamówieniem, a sprzedawca nie przyjmuje reklamacji. To niewątpliwa przewaga kart płatniczych nad płatnościami typu pay-by-link czy „przy odbiorze”. Obawiający się zakupów w sieci mają jeszcze inne wyjście. Mogą zapłacić za wybrane towary przy ich odbiorze, ponieważ dostawcy wielu sklepów oferujących np. produkty spożywcze, dysponują terminalami płatniczymi. Mają je również kurierzy Poczty Polskiej, firmy InPost oraz DPD.