Poprzedni Następny

Na czym polega usługa chargeback?

Płatności bezgotówkowe mają tę przewagę nad gotówkowymi, że pozwalają skorzystać z chargeback. Co to jest i na czym polega procedura chargeback? Dowiedz się, dlaczego za zakupy warto płacić kartą płatniczą.

Mimo że w obiegu są miliony kart płatniczych, to nie każda osoba z nich korzystająca wie, co to jest chargeback. Tymczasem procedura chargeback to obciążenie zwrotne, a mówiąc prościej, zwrot środków klientowi, który np. nie dostał opłaconego produktu. Chargeback dotyczy różnych kart płatniczych – debetowych, kredytowych czy przedpłaconych wydanych przez Visa i Mastercard, bez względu na miejsce regulowania rachunku (sklep stacjonarny, internetowy).

Reklamacja chargeback – jakie są powody stosowania?

Chargeback to rozwiązanie chroniące interesy klienta. Nawet mądre korzystanie z kart kredytowych nie zawsze zabezpiecza przed kłopotami – każdy użytkownik karty płatniczej może trafić na nieuczciwego sprzedawcę.

Chargeback ma zastosowanie także w przypadku nieprawidłowych czy transakcji. W rezultacie lista sytuacji, kiedy chargeback to dobre rozwiązanie, jest długa. Reklamacja chargeback może zostać uruchomiona, gdy:

  • Sprzedawca nie wywiązał się należycie z umowy.
  • Jesteś niezadowolony z otrzymanego produktu lub wykonanej usługi.
  • Otrzymany towar jest niezgodny z opisem.
  • Podejrzewasz, że doszło do oszustwa.
  • Nastąpiły błędy w autoryzacji.
  • Jako posiadacz karty nie rozpoznajesz transakcji w historii.
  • Płatność została dokonana przez osobę inną niż posiadacz karty.
  • Konto zostało obciążone dwukrotnie lub na błędną kwotę.
  • Bankomat nie wypłacił części lub całości wypłacanych środków pieniężnych.

Usługa chargeback pozwala odzyskać środki już po ich przesłaniu do odbiorcy. Przelew bankowy nie daje tej możliwości – jego cofnięcie bywa niemożliwe nawet tuż po jego wykonaniu.

Czy wiesz, że AXI karta również umożliwia skorzystanie z chargeback, bo jest to karta MasterCard? Jeżeli w przeszłości przytrafiło Ci się, że przelew został zrealizowany, mimo że starałeś się go cofnąć, to rozwiązaniem może być właśnie ta karta. Dzięki niej – w razie błędu albo niezrealizowania zamówienia czy usługi – pozostanie jeszcze chargeback.

Jak zrobić chargeback? Procedura chargeback krok po kroku

Jeżeli znalazłeś się w jednej z opisanych powyżej sytuacji, możesz śmiało skorzystać z możliwości, jakie daje usługa chargeback. Zastanawiasz się, jak zrobić chargeback?

Krok po kroku reklamacja chargeback wygląda następująco:

  1. Skontaktuj się z instytucją finansową i zgłoś chęć rozpoczęcia procedury chargeback – w wielu przypadkach reklamacja jest przyjmowana telefonicznie. Możesz też od razu złożyć pisemną reklamację. Podaj w niej swoje podstawowe dane osobowe i kontaktowe, numer karty, a także opisz sprawę i wskaż, że chcesz skorzystać z chargeback.
  2. Instytucja finansowa zweryfikuje zasadność Twojego żądania. Jeżeli reklamacja chargeback została zgłoszona, bo otrzymany towar okazał się niezgodny z umową, będziesz musiał przedstawić np. potwierdzenie zwrotu towaru.
  3. Druga strona sporu – np. firma, od której kupiłeś produkt lub usługę – będzie mogła ustosunkować się do Twoich zarzutów. Jej odpowiedź zostanie przekazana przez wystawcę karty do instytucji, z której usług korzystasz.
  4. Na podstawie wszystkich zebranych dowodów, podejmowana jest decyzja o akceptacji lub odrzuceniu przyjętej reklamacji. O decyzji zostaniesz poinformowany. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, na Twoim koncie pojawią się pieniądze.

W wyniku chargeback możliwe jest otrzymanie zwrotu pieniędzy na kartę. Twoim zadaniem jest zgłoszenie reklamacji, natomiast rolą instytucji finansowej jest rozpatrzenie skargi oraz ewentualny zwrot środków pieniężnych na konto właściciela karty – w tym przypadku Twoje.

Chargeback – ile czasu trwa?

Przeglądając historię transakcji, zauważyłeś np. dwukrotne obciążenie? Pozostaje skorzystać z usługi chargeback. Ile masz czasu na chargeback, jeżeli historię karty płatniczej przeglądasz raczej sporadycznie niż regularnie?

Termin jest uzależniony od powodu chargeback i wynosi od 45 do nawet 540 dni. W większości przypadków usługa chargeback umożliwia staranie się o zwrot środków w ciągu 120 dni, licząc od daty transakcji. Być może uważasz, że masz dużo czasu na chargeback. Nie zwlekaj jednak – może obowiązywać Cię inny termin, a w natłoku codziennych obowiązków łatwo zapomnieć o formalnościach.

Ile trzeba czekać na zwrot pieniędzy? Aby reklamacja chargeback została rzetelnie rozpatrzona, instytucja płatnicza musi zaczekać na ustosunkowanie się drugiej strony sporu. W praktyce może się zdarzyć, że na zwrot pieniędzy będziesz musiał poczekać nawet kilka tygodni. Mimo wszystko dobrze jest mieć świadomość, że taka możliwość istnieje!