Poprzedni Następny

Sporty na zimną pogodę

Wielkimi krokami zbliża się zima. Mnóstwo Polaków ma do tej pory roku bardzo ambiwalentny stosunek - śnieżne krajobrazy podobają się im bardziej na świątecznych pocztówkach czy w filmach dokumentalnych, niż na własnym podwórku. Zima kojarzy się z tą porą, gdy czas spędza się głównie w domu przed telewizorem. Może najwyższa pora odczarować zatem tę część roku, która jest przecież nieunikniona? Z pewnością pomoże w tym więcej ruchu i aktywności sportowej. Jest, co najmniej kilka dyscyplin idealnych na zimną pogodę, dzięki którym można przebywać więcej na świeżym powietrzu i hartować ducha i ciało. Ruch to endorfiny. Endorfiny zaś to lepszy humor i więcej pozytywnej energii. Recepta na zimę jest zatem prosta - trzeba znaleźć dla siebie dziedzinę sportu.

Różne oblicza nart

Jeśli zima, to narty. To jedno z pierwszych skojarzeń, jakie przychodzą do głowy, kiedy myślimy o zimowych sportach. Narty nie mają jednak jednego oblicza. Można trenować na biegówkach, wybrać się na krótki urlop w góry i po prostu szusować na stoku, lub też zdecydować się na skitouring. Narty biegowe będą idealne dla tych osób, które w czasie zimy nie mogą pozwolić sobie nawet na krótki weekendowy wypad gdzieś poza miasto.

W wielu parkach zimą przygotowane są specjalne trasy do nart biegowych, dlatego sport ten można uprawiać praktycznie każdego dnia. O ile uda się oczywiście wygospodarować na to chwilę. Do jeżdżenia na nartach biegówkach nie trzeba mieć jakiejś szczególnej kondycji. Sama technika również nie jest skomplikowana. Narty biegówki można też stosunkowo tanio kupić chociażby w jednym z popularnych sportowych dyskontów. To zimowy sport dla każdego.

Urlop na nartach w górach

Wyjazd na narty na stok to już trochę inna bajka. W tym przypadku potrzeba więcej czasu i nauki, jak też odrobinę grubszego portfela. Kto zatem planuje rozpocząć swoją przygodę z nartami w tym sezonie, niech lepiej zawczasu pomyśli o zakupie nart, zanim ceny naprawdę urosną. Jeżeli to wydatek raczej nieplanowany, zapłacić można chociażby przy pomocy karty kredytowej. Zakup nart przed sezonem to nawet kilkaset złotych więcej w kieszeni. Oczywiście decydując się na narty, trzeba pomyśleć też o odpowiednim stroju, wiązaniach oraz butach.

Skitouring czyli narty dla lubiących wyzwania

Dla osób świetnie radzących sobie na nartach klasycznych, doskonałą alternatywą na ten sezon będzie skitouring. To również jazda na nartach, ale w trochę innym stylu. Narty skiturowe są  specjalnie zaprojektowane, dlatego można na nich zjeżdżać oraz podchodzić pod górę. To narty nadające się również do biegania. Skitouring to bowiem styl jeżdżenia, w którym sporo się eksploruje.

Miłośnicy tego narciarstwa raczej trzymają się z daleka od świetnie przygotowanych stoków, wybierają mało uczęszczane trasy i jazdę po dziewiczym śniegu. To często prawdziwi zapaleńcy sportów zimowych, którzy szukają adrenaliny i wyzwań.

Do skitouringu trzeba mieć świetną kondycję oraz bardzo dobre przygotowanie techniczne. Liczy się również orientacja w terenie oraz ogólnie umiejętność zachowania się w górskim, często niebezpiecznym zimą otoczeniu. Ważna jest między innymi wiedza dotycząca zagrożenia lawinowego i zachowania w przypadku pojawienia się tego niebezpieczeństwa.

Bieganie zimą

Narty to zawsze jakiś wydatek. Można sfinansować go z własnej kieszeni lub zapłacić kartą kredytową, w ostateczności można też narty po prostu wypożyczyć. Nie zmienia to jednak faktu, że zawsze łączy się to z inwestycją. Sporo osób szuka wymówek i tłumaczy się brakiem finansów, w ostateczności spędzając kolejną zimę przed telewizorem.

Jest zatem inna propozycja na sport dobry na zimną pogodę, szczególnie jeżeli bierzemy pod uwagę zimę z umiarkowanym mrozem. To właśnie w takich warunkach doskonale się biega. Zimowy jogging może być zatem alternatywą dla tych osób, które chcą wprowadzić więcej ruchu do swojego życia, ale narty nie wchodzą raczej w grę. W przypadku biegania zimą, trzeba po prostu zaopatrzyć się w dobre buty oraz odzież. Nie jest to jednak wydatek horrendalnie wysoki.

Bieganie zimą to doskonały sposób na utratę zbędnych kilogramów i na poprawę kondycji. Ilość treningów spokojnie można ograniczyć do dwóch. I tak świetnie spełniają one swoją rolę. Wiosną będzie można przybić sobie samemu piątkę za ten zimowy wysiłek. Ciało w dobrej formie i wdrożenie do biegania to nie jedyne plusy.

Nordic walking zimą

Gdy stan zdrowia nie pozwala na bieganie zimą, ale cudowne ośnieżone krajobrazy kuszą, by spędzać więcej czasu w otoczeniu natury, sportem idealnym może okazać się nordic walking. To ta aktywność ruchowa, która polecana jest praktycznie wszystkim, bez względu na wiek czy kondycję. Maszerując z kijami, można nie tylko usprawnić swoją formę, ale też zadbać o stawy i mięśnie. Nawet osoby mające różnego rodzaju choroby zwyrodnieniowe, tak naprawdę nie powinny zalegać na kanapie. Nordic walking czyli marsz, którego tempo można dostosować do własnych preferencji, to sport często wybierany przez osoby starsze. Chodzić można samodzielnie lub w parach. W większych miejscowościach, często organizowane są też grupy, w których można wędrować po parkach czy lasach. To wspaniała aktywność łącząca ludzi, trenująca ciało i budująca dobrą kondycję.

Łyżwy

Gdy tylko pojawiają się pierwsze poważne mrozy, lub po prostu temperatura spada do okolic zera, w krajobrazie polskich miast pojawiają się lodowiska. Współcześnie bardzo często można spotkać je między innymi w okolicach dużych galerii handlowych. Miejskie ślizgawki to również wspaniała rozrywka w okresie około świątecznym. Warto przynajmniej kilka razy wybrać się na łyżwy.

To sport, który daje mnóstwo frajdy i jest doskonały na wspólne rodzinne wypady, które będą atrakcyjne dla wszystkich, bez względu na wiek. A to przecież najważniejsze  - by świetnie się bawić podczas wspólnych rodzinnych wyjść. Poza tym nauka jazdy na łyżwach to dobry pomysł na przyswojenie sobie kolejnej umiejętności. W dorosłym wieku tak rzadko uczymy się czegoś nowego, a dzięki temu możemy utrzymywać swój mózg w dobrej formie.

Nauka jazdy na łyżwach z reguły świetnie idzie dzieciom, ale starsi też powinni spróbować swoich sił. Robienie nowych rzeczy po raz pierwszy daje przecież tyle radości. Podsumowując, najwyższa pora odczarować zimowe sporty i wdrożyć więcej aktywności fizycznej o tej porze roku. Można rzecz jasna ćwiczyć pod dachem - w końcu zakup karnetu na siłownię to jedno z postanowień noworocznych chyba większości Polaków. Warto jednak dać sobie też szansę na ruch na powietrzu, na kontakt z naturą i zimowymi krajobrazami, które zwykle zachwycają nawet w miejskich parkach.