Mężczyźni a kobiety - różnice w nawykach zakupowych część 2
Kobiety i mężczyźni na zakupach – stereotypy
Pomimo tego, że na świecie populacja dzieli się mniej więcej po 50% na kobiety i mężczyzn, kobiety robią ponad 85% zakupów w Stanach Zjednoczonych – pisze Bloomberg. Kobiety są uważane za bardziej wyrafinowanych kupujących niż mężczyźni, chociaż podejmowanie decyzji o zakupie trwa dłużej niż u mężczyzn.
Marti Barletta, prezes The TrendSight Group i współautorka książki "Just Ask a Woman: Cracking the Code of What Women Want i How oni Buy", wyjaśnia, że mężczyźni wolą szybko kupić produkt, który po prostu spełnia założoną funkcję, podczas gdy kobiety wolą raczej kontynuować zakupy w nadziei znalezienia idealnego produktu. Innymi słowy, kobiety są bardziej selektywne i chętniej kupują produkty spełniające ich wszystkie wymagania.
Kobiety na zakupach
Według ankiety agencji AMP z 2007 r. "Kobiece podejście do zakupów jest bardzo ważną częścią tego, kim dana kobieta jest; jest częścią jej DNA. "Sposób, w jaki kobieta robi zakupy, gdy ma 18 lat, jest taki sam, jak gdy będzie w wieku 43 lat. Jest to nastawienie na całe życie. To zaskakujące odkrycie, ponieważ większość obserwatorów spodziewała się, że nawyki zakupowe kobiet ulegną zmianie wraz z wiekiem.
Badanie AMP twierdzi, że kobiety dzielą się na cztery różne grupy, które dyktują ich wzorce zakupowe:
- Społeczne katalizatory
Ta grupa stanowi nieco ponad jedną trzecią kobiet. Zwykle są planistami, organizatorami, szczycą się swoimi przyjaźniami i uważają się za ekspertów w swoim kręgu społecznym. W rezultacie są one "influencerkami". Prawie 80% tej grupy uważa, że impreza w mieście to dobrze wydane pieniądze, jak również wszędzie szukają okazji, by być w stanie nadążyć za najnowszymi trendami. - Naturalne hybrydy
Ta grupa stabilnych i zrównoważonych kobiet stanowi około jednej trzeciej wszystkich osób płci żeńskiej ( nieco mniej niż grupa katalizatorów społecznych). Takie kobiety wydają się być w ciągłym stanie równowagi. Wiedzą, że jest czas i miejsce na wszystko - czas do wydawania i czas na oszczędzanie. Ich podejście do zakupów mieści się pomiędzy bezpiecznymi, praktycznymi zakupami a wypiekami. Mają tendencję do kupowania klasycznych produktów: długotrwałych przedmiotów, które nie są zbyt modne. - Odpowiedzialnie zadowolone
Około jedna piąta kobiet - nie ustalają ani nie rozpowszechniają modnych rzeczy. Ta grupa raczej traktuje zakupy jako zadanie lub obowiązek, niż zabawę czy przygodę. Są jednak na ogół dożywotnimi i lojalnymi klientami. 80% nie uważa statusu społecznego za ważną część swojego życia. Podobnie jak większość mężczyzn, są praktyczne, odpowiedzialne i pragną bezproblemowego zakupów. - Kulturowe artystki
Reprezentując nieco więcej niż 1 na 10 kobiet, uważają się za "super kupujących". Nieustannie próbując różnych rzeczy i rozpoczynając nowe trendy. Jest to grupa aktywnie poszukująca nowych produktów.
Kobiety wydają się być bardziej bystrymi konsumentami niż mężczyźni, po prostu dlatego, że są gotowie zainwestować czas i energię potrzebną do sprawdzenia i porównania produktów. Jednocześnie ich dwustronne podejście do rozwiązywania problemów sprawia, że stają się one bardziej podatne na rzeczy, które im się podobają, niż mężczyźni.
Mimo że kobiety są uważane za lepszych kupujących, mogłyby skorzystać z:
- Priorytetyzacja zakupów
Dostosowanie metody i źródła zakupów do kosztów i wykorzystania produktu oszczędza czas i energię. Nie każdy zakup wymaga maratonu wizyt w sklepach - niektóre produkty są towarami , których różnice w użyteczności lub cenie są niewielkie, i nie ma tu uzasadnienia dla zbyt długiego czasu spędzonego nad jego wyborem. - Zakupy online
Kobiety pozostają w tyle za mężczyznami, gdy chodzi o zakupy online. Sklepy internetowe są zdecydowanie dużo lepszym środowiskiem zakupowym, szczególnie gdy mówimy o porównywaniu produktów i cen. Wiele sklepów internetowych oferuje aplikacje do robienia zakupów na smartfonach, które ułatwiają porównywanie, aby pomóc konsumentom wybrać najlepszy produkt do ich celów. - Ograniczenie impulsywnych zakupów
Detaliści są szczególnie biegli w wyzwalaniu emocjonalnych zakupów dzięki projektowaniu sklepów. W konsekwencji zwyczajowe nawyki porównywania i oceny są ignorowane, często ze szkodą dla kupującego, którego impulsywnie zakupiony produkt jest gorszej jakości, niebotycznie wyceniony lub mało przydatny.
Mężczyźni na zakupach
Artykuł w Forbes sugeruje, że dla większości mężczyzn zakupy związane z ubraniami są jak "wykonywanie własnych operacji mózgu". Inne badanie sugeruje, że mężczyźni kupujący produkty spożywcze są "jak pies, który szuka zagubionej piłki na polu - szaleńczo biegają tak długo, aż natrafiają na to, czego szukają – oczywiście przypadkowo.” To samo badanie opisuje mężczyzn jako "pragmatycznych kupujących ", którzy uważają za sukces" odejście z tym, po co przyszli, po doświadczeniu logicznego i wydajnego procesu zakupów ".
Innymi słowy, mężczyźni lubią szybko znaleźć to, czego potrzebują, i szybko wyjść. Mężczyźni nie są łowcami promocji i są skłonni zapłacić trochę więcej, aby przyspieszyć proces robienia zakupów, niż spędzać czas na polowaniu na okazje. W The Wall Street Journal, Delia Passi, CEO grupy badawczo-konsumenckiej WomenCertified, twierdzi, że dla mężczyzn najgorszą rzeczą na zakupach jest wyjście z sklepu z pustymi rękami.
Według Jima Fostera, konsultanta ds. Marketingu i trenera handlu detalicznego: "Mężczyźni zazwyczaj kupują w pojedynkę. Mężczyźni rzadko porównują ceny. Mężczyźni naprawdę nie dbają o kolor. Mężczyźni czasami porównują jakość, ale zwykle tylko wtedy, gdy dotyczą narzędzi." Sklepy dla mężczyzn rozumieją te tendencje i skupiają się na inwentaryzacji, cechach technicznych i efektywnych procesach płatności. Mężczyźni rzadziej polują na okazje lub używają kuponów. Mężczyźni częściej akceptują produkty mniej niż idealne, by uniknąć kolejnej wyprawy na zakupy.
Mężczyźni na zakupach mogliby skorzystać z:
- Uważność na ceny i brak pośpiechu
Kupując produkty osobiste, mężczyźni powinni stosować te same techniki, z których korzystają przy dokonywaniu zakupów biznesowych: zrozumieć, w jaki sposób dany produkt jest używany, kto go będzie używał, jakie funkcje produktu są niezbędne i jaka powinna być cena za konkretną rzecz. Proces ten trwa dłużej, ale skutkuje bardziej efektywnym zakupem produktów. - Roztropność.
Rozwój handlu online pobudził nowe zachowania zakupowe u mężczyzn, które ostatecznie mogą zostać przeniesione na zakupy w sklepach stacjonarnych. Według badania iProspect, 70% zamożnych mężczyzn regularnie robi zakupy w Internecie i stosuje metody zakupów stosowane z powodzeniem przez kobiety w sklepach stacjonarnych. Paradoksalnie, badanie "Zakupy Społeczne 2011" przeprowadzone przez Performics pokazuje, że mężczyźni częściej niż kobiety szukają i porównują produkty online. - Przewidywanie przyszłych potrzeb
W przeciwieństwie do kobiet, które robią zakupy w oparciu o przyszłe potrzeby (jedzenie na przyszły tydzień, sukienkę na zbliżającą się rocznicę), mężczyźni kupują, ggdy potrzebują czegoś natychmiast, ograniczając w ten sposób możliwość porównywania produktów lub korzystania z rabatów, ofert lub wyprzedaży sezonowych.
Podsumowanie
Zakupy są siłą napędową gospodarki narodu. Mamy fizyczny, moralny i ekonomiczny powód do robienia zakupów - ale nie ma żadnych zasad, które mówią, że powinniśmy kupować lub płacić wyższe ceny za produkty, które nie w pełni spełniają nasze wymagania i potrzeby.