Czy można cofnąć przelew bankowy? Sprawdź jak go anulować!

Czy można cofnąć przelew bankowy? Sprawdź jak go anulować!

Złożyłeś dyspozycję przelewu bankowego, a następnie zorientowałeś się, że podałeś błędny numer rachunku odbiorcy? W tej sytuacji pojawia się naturalne pytanie: czy można cofnąć przelew.? Owszem, jest to możliwe, chociaż nie zawsze. Podpowiadamy, kiedy i jak anulować przelew.

Czy można cofnąć przelew?

Przelew możesz wykonać z rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego, ale nie tylko – służą do tego też inne instrumenty finansowe, np. karta AXI. Karty kredytowe posiadają tzw. rachunki techniczne, z których również mogą być wykonywane operacje, w tym przelewy. Niezależnie od tego, z jakiego rachunku zleciłeś przelanie środków, możesz zastanawiać się, czy można cofnąć przelew. To zależy od tego, jaki błąd popełniłeś i kiedy wydałeś dyspozycję. Jeżeli Twój błąd polega na tym, że:

  • Wpisałeś błędne dane odbiorcy, np. zrobiłeś literówkę w imieniu lub nazwisku osoby, której chciałeś przesłać pieniądze – nie musisz anulować przelewu. Podczas transferu pieniędzy sprawdzana jest wyłącznie poprawność numeru rachunku bankowego.
  • Wpisałeś błędny numer rachunku bankowego, np. ominąłeś lub dodałeś jedną cyfrę – takiego przelewu również nie musisz anulować, gdyż nie zostanie on w ogóle zrealizowany.
  • Podałeś numer rachunku osoby (instytucji) innej niż ta, której chciałeś przelać pieniądze. Taki przelew powinieneś spróbować anulować. W przeciwnym razie dyspozycja zostanie zrealizowana.

Na to, czy da się cofnąć przelew, wpływa jednocześnie więcej czynników niż to, jakiej natury błąd popełniłeś. To, czy ostatecznie uda się zapobiec realizacji przelewu, zależy też od instytucji finansowej, gdyż niektóre z nich anulują wyłącznie przelewy z datą przyszłą.

Czy zawsze można wycofać przelew?

Jeżeli pomyliłeś się i wpisałeś nie ten numer rachunku bankowego, który powinieneś, to musisz wiedzieć, że instytucje finansowe biorą pod uwagę także to, kiedy zleciłeś przelew. Często to właśnie moment wykonania przelewu jest kluczowy dla tego, czy da się go cofnąć. Jeżeli spojrzeć na politykę instytucji finansowych, to najczęściej wycofać przelew można, gdy:

  • Nie został on jeszcze zrealizowany – np. ponieważ minęła już godzina graniczna przyjmowania zleceń płatniczych obowiązująca w instytucji.
  • Zlecenie oczekuje na sesję Elixir. Wówczas jednak wymagana jest szybka reakcja – w przeciwnym razie przelew zostanie zrealizowany.
  • Jest to zlecenie z datą przyszłą. Przelew oczekujący na realizację może zostać cofnięty. Ten wariant jest najkorzystniejszy dla klienta.

Jeżeli zlecenie zostało przyjęte lub przekazane do realizacji, to nie będzie go już można anulować. Najczęściej dotyczy to zleceń natychmiastowych i przelewów wewnętrznych, czyli w obrębie rachunków prowadzonych przez tę samą instytucję finansową.

Jak cofnąć przelew – procedura krok po kroku

Jeżeli chcesz cofnąć przelew, musisz jak najszybciej skontaktować się telefonicznie z pracownikiem infolinii instytucji płatniczej, z której usług korzystasz. To właśnie w ten sposób dowiesz się, czy możliwe jest anulowanie przelewu. Im szybciej po wykonaniu błędnego przelewu skontaktujesz się z doradcą klienta, tym lepiej – szansa, że zlecenie nie zostanie przekazane do realizacji, będzie większa.

Gdy przelew można anulować, to pracownik instytucji finansowej najczęściej dokonuje weryfikacji tożsamości klienta i następnie realizuje przewidzianą dla takich sytuacji procedurę. Z reguły cofnięcie przelewu trwa kilka minut. Jeżeli operacja się uda, kwota przelewu wróci na Twój rachunek bankowy. 

Czy za cofnięcie przelewu należy zapłacić? O to powinieneś zapytać konsultanta infolinii. Zdarza się, że instytucja finansowa pobiera opłatę za anulowanie zleconej dyspozycji z rachunku bankowego. Najczęściej jednak pomoc taka jest udzielana bezpłatnie. Aby jednak nie zostać zaskoczonym dodatkowymi kosztami, warto upewnić się w tej kwestii.

Jak odzyskać środki przelane na błędny numer rachunku?

Nie zawsze można cofnąć przelew bankowy. Co w sytuacji, gdy mimo Twojej szybkiej reakcji, zlecenie zostało zrealizowane, a środki trafiły do osoby, która nie powinna ich otrzymać? W takim przypadku pozostaje poprosić o pomoc instytucję finansową. Z reguły następnym krokiem powinno być skontaktowanie się z infolinią i złożenie reklamacji. Na tej podstawie instytucja skontaktuje się z podmiotem prowadzącym rachunek dla osoby, która otrzymała pieniądze i zażąda ich zwrotu.

Więcej formalności czeka Cię wówczas, gdy błędny odbiorca zlekceważy prośby o zwrot błędnie przelanych mu środków. Wyjściem może być wtedy droga sądowa.