Kolejne wyzwanie związane z koronawirusem: jak zabezpieczyć się przed wyłudzeniem danych z  bankowości internetowej

Kolejne wyzwanie związane z koronawirusem: jak zabezpieczyć się przed wyłudzeniem danych z bankowości internetowej

Pandemia koronawirusa, od samego początku jej trwania , szybko zmienia sposób codziennego życia ludzi na całym świecie. Zarówno dystans społeczny, jak i apele o pozostaniu w domu oznaczają zmianę sposobu podejścia do czynności dnia codziennego, w tym zarządzania pieniędzmi.

W obliczu obecnej niepewności banki zachęcają klientów do korzystania z usług bankowości internetowej, mobilnej i telefonicznej zamiast wizyt w oddziałach. Wraz z większym poleganiem na bankowości mobilnej, zwiększa się ryzyko cyberprzestępczości.

W USA Federalna Komisja Handlu zintensyfikowała wysiłki, aby ostrzec Amerykanów przed oszustwami COVID-19, które mogą być wymierzone w ciebie i twoje pieniądze w tym i tak mylącym czasie, w tym wszystko od ofert szczepionek, fałszywych akcji charytatywnych, po tradycyjne oszustwa e-mailowe.

Niestety, w czasach kryzysu, wielu przestępców wzmaga swoje działania . Jeśli martwisz się, co to wszystko oznacza dla bezpieczeństwa bankowości internetowej, możesz podjąć kilka działań  w celu ochrony swoich finansów .

1. Poznaj procedury bezpieczeństwa swojego banku

Pierwszym krokiem do zapewnienia bezpieczeństwa profilu bankowości internetowej wśród obaw związanych z koronawirusem jest wiedza o metodach jakie bank zastował w tym okresie.

Banki mogą wdrożyć wiele warstw zabezpieczeń bankowości internetowej i mobilnej, w tym:

  • Bezpieczne szyfrowanie Socket Layer (SSL)
  • Automatyczne wylogowanie
  • Program antywirusowy i program anty-malware
  • Firewall
  • Uwierzytelnianie kilkuetapowe.

2. Technologia biometryczna i / lub rozpoznawania twarzy

Razem mogą one stanowić silną obronę przed hakerami, którzy mogą próbować włamać się na Twoje konta online. Jeśli nie masz pewności, co robi bank, aby zabezpieczyć dane bankowości internetowej przed zagrożeniami związanymi z oszustwami koronawirusowymi, najpierw sprawdź witrynę lub aplikację mobilną. A jeśli nie będzie to od razu jasne, nie wahaj się skontaktować z bankiem, aby sprawdzić, jakie zabezpieczenia są dostępne.

3. Zrezygnuj z  korzystania  z publicznej sieci Wi-Fi, aby uzyskać dostęp do bankowości internetowej lub mobilnej

Praca w domu i praca w szkole online stają się częścią nowej normy dla wielu osób i rodzin w związku z wybuchem COVID-19. Aby zapewnić dostęp do Internetu osobom, które go potrzebują, wielu dostawców usług internetowych ustanowiło, przynajmniej tymczasowo, bezpłatne hotspoty Wi-Fi w miastach na terenie całego kraju.

Chociaż jest to wygodne, korzystanie z publicznej sieci Wi-Fi może narazić dane bankowe online na ryzyko, jeśli połączenie jest niezabezpieczone. Publiczne Wi-Fi można łatwo zhakować na wiele sposobów, w tym ataki typu man-the-the-middle, w których oszuści są w stanie zasadniczo pozyskać  informacje bankowe z wirtualnej łączności, w trakcie przesyłania z urządzenia na stronę internetową lub do aplikacji.

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest całkowite uniknięcie publicznego Wi-Fi i poleganie na bezpiecznym dostępie do Internetu w domu. Ale jeśli z jakiegoś powodu korzystasz z publicznej sieci Wi-Fi, sprawdź, czy połączenie jest zabezpieczone .

Oto kilka dodatkowych wskazówek na temat korzystania z publicznej sieci Wi-Fi w najbezpieczniejszy sposób:

Wyłącz funkcję automatycznego połączenia na swoim urządzeniu mobilnym, aby przypadkowo nie połączyć się z siecią publiczną.

Upewnij się, że zapora jest włączona, a udostępnianie plików wyłączone, jeśli łączysz się za pośrednictwem laptopa.

Sprawdź adresy URL witryny, aby upewnić się, że są zabezpieczone (tj. Https lub widoczna ikona kłódki) i unikaj tych, które nie są.

4. Zaktualizuj hasła do bankowości internetowej i mobilnej

Jest to prosty sposób na ochronę danych bankowości internetowej w dowolnym momencie, ale może być to szczególnie ważne w obecnej sytuacji koronawirusa. Gdy użytkownicy całą swoją uwagę skupiają na bieżącej sytuacji, stwarza to doskonałą okazję dla hakerów i złodziei tożsamości, aby spróbować uzyskać dostęp do twoich kont poprzez zgadywanie haseł.

Jeśli ostatnio nie aktualizowałeś swoich haseł, dodaj je do swojej listy spraw. I pamiętaj, aby hasła były jak najbardziej unikalne. Te wskazówki mogą pomóc:

  • Twórz hasła, używając kombinacji liter, cyfr i symboli.
  • Nie zakładaj, że wystarczy zmienić jedną literę lub cyfrę starego hasła.
  • Rozważ użycie frazy lub akronimu zamiast słowa.

Pomyśl także o korzystaniu z internetowego menedżera haseł, jeśli masz problemy z zapamiętywaniem haseł do swoich kont bankowych. Pomoże Ci to wyrobić nawyk aktualizowania haseł co trzy do czterech miesięcy w bankowości internetowej i mobilnej.

5. Monitoruj aktywność za pomocą alertów bankowych

Alerty bankowe mogą być pomocnym narzędziem w zarządzaniu bezpieczeństwem online, zwłaszcza jeśli nie masz czasu na logowanie się do konta bankowego kilkukrotnie w ciągu dnia .

Dzięki alertom bankowym możesz otrzymywać powiadomienia e-mail lub SMS, gdy na Twoich kontach pojawi się nowa aktywność. Rodzaje alertów, które możesz skonfigurować obejmują:

  • Alerty transakcji dotyczące transakcji dokonanych na Twoim koncie.
  • Nieudane próby logowania
  • Aktualizacje hasła lub danych osobowych
  • Śledzenie salda dziennego

Zainstalowanie alertów oznacza, że ​​nie musisz stale martwić się, czy dane bankowe są zagrożone. Jeśli otrzymasz na przykład wiadomość e-mail z informacją o nowej transakcji, powinieneś zalogować się, aby sprawdzić, czy jest to transakcja, którą sam autoryzowałeś. 

Stosowanie powyższych metod może być pomocne w powstrzymaniu złodziei tożsamości i hakerów przed „wyczyszczeniem” twoich kont bez Twojej wiedzy. Jeśli zauważysz nieautoryzowaną transakcję, możesz natychmiast skontaktować się ze swoim bankiem, aby powiadomić go o podejrzanej aktywności.

Możesz codziennie sprawdzać swoje konto za pośrednictwem bankowości internetowej lub mobilnej. Zwróć uwagę na wszystko, co może wyglądać podejrzanie, na przykład mały zakup, którego nie pamiętasz.

Przeczytaj także wiadomości od Banku w swoim profilu w bankowości internetowej, jeśli Twój bank oferuje tę funkcję. Twój bank może wysłać automatyczne potwierdzenie stanu konta lub zaplanowanych przelewów z Twojego konta. Jeśli zobaczysz komunikat dotyczący transakcji, której nie autoryzujesz, możesz szybko skontaktować się z bankiem.

6. Zachowaj ostrożność przy udzielaniu dostępu do swojego konta

Aplikacje finansowe mogą ułatwić zarządzanie pieniędzmi podczas pandemii. Na przykład, zamiast konieczności wypłacania gotówki w bankomacie w celu przekazania środków osobie z rodziny czy znajomemu, możesz skorzystać z opcji „przelew na telefon”.

Chociaż Twój bank może być całkowicie bezpieczny i podejmuje kroki w celu zabezpieczenia informacji online, z której korzystasz, aplikacja płatnicza lub zakupowa może być celem hakerów.

Prostym sposobem na zminimalizowanie ryzyka jest całkowite uniknięcie korzystania z niezaufanych aplikacji. Jeżeli decydujesz się z nich korzystać- ważne jest sprawdzenie tych aplikacji pod kątem różnych poziomów ochrony bezpieczeństwa.

7. Nie daj się nabrać na wyłudzanie informacji

Podczas kryzysu, takiego jak koronawirus, często dochodzi do wysyłania przez oszustów wiadomości e-mail, telefonów i wiadomości tekstowych, np. ostatnio próbowano podszyć się pod Światową Organizację Zdrowia ( WHO) .

Oszustwa związane z wyłudzaniem informacji mogą mieć różne cele. Niektóre, takie jak oszustwo WHO, próbują nakłonić cię do kliknięcia łącza w treści wiadomości e-mail. Po kliknięciu linku nieświadomie pobierasz na urządzenie złośliwe oprogramowanie lub oprogramowanie śledzące, które umożliwia oszustom kradzież informacji.

Inne oszustwa mogą polegać na bardziej bezpośrednim podejściu. Na przykład możesz otrzymać wiadomość e-mail lub SMS od pozornie uzasadnionej organizacji charytatywnej z prośbą o datki. W celu przekazania darowizny zostaniesz poproszony o podanie numeru karty kredytowej lub konta bankowego.

Uważaj też na e-maile lub inne wiadomości związane z Twoją bankowością internetową.  Powszechną praktyką wykorzystywaną przez oszustów do phishingu jest wysyłanie wiadomości e-mail z adresu, który na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie adresu Twojego banku. Oszuści w ten sposób usypiają Twoją czujność.

Jeśli otrzymasz od e-maila lub SMS-a prośbę o podanie danych osobowych lub bankowych, nie otwieraj wiadomości, nie klikaj w link i nie wysyłaj odpowiedzi. Zamiast tego skontaktuj się bezpośrednio ze swoim bankiem.

Banki wcześniej zareagowały na konieczność pozostania w domu i zaczęły publikować na swoich stronach internetowych indywidualne strony dedykowane obecnej sytuacji - i często dodają banery informacyjne COVID-19 do swoich aplikacji mobilnych. Oprócz przydatnych informacji kontaktowych- dodatkowe numery na infolinię czy adresy mailowe do banku, znajdziesz tam informacje o ułatwieniach w obsłudze bankowości internetowej i mobilnej, jakie wprowadził Twój bank . Warto się z nimi zapoznać.