Zadziwiające fakty o Millenialsach (pokoleniu Y) i ich pieniądzach

Zadziwiające fakty o Millenialsach (pokoleniu Y) i ich pieniądzach

Pokolenie Y, tak jak inne generacje znacząco się od siebie różnią, patrząc pod kątem zachowań, decyzji, potrzeb, filozofii życiowej oraz podejścia do finansów. Przez swoją chęć do dynamicznych i sprawnych działań znacząco wpływają na system organizacji pracy w firmach.

Kim są Millenialsi?
Pokolenie Millenialsów to osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem. Są oni pewni siebie, przedsiębiorczy, posiadający podzielność uwagi, trochę niecierpliwi i przede wszystkim świetnie radzący sobie w środowisku internetu. Są to również osoby dynamiczne, które, gdy nic się nie dzieje po prostu przestają się angażować. To, co wyróżnia tych młodych ludzi na tle pozostałych to otwartość na nowe technologie oraz bezproblemowe uczenie się i późniejsze korzystanie ze świeżo wypuszczonych na rynek gadżetów. Dodatkowo internet to ich naturalne środowisko, lubią wiedzieć co się dzieje tu i teraz, chętnie korzystają z aplikacji mobilnych oraz wszelkich udogodnień, czy to za pomocą smartfona, czy komputera. Lubią szybko i sprawnie pozyskiwać wszelkie potrzebne im informacje, ale są przy tym elastyczni i nieszablonowi.

Millenialsi w miejscu pracy
Zaskakującym faktem, który może przewrócić cały rynek pracy jest to, iż pokolenie Y lubi być elastyczne i dynamiczne w pracy. Według ankiet przeprowadzonych w tej grupie, aż 34% deklaruje, że będzie pracowało w jednym miejscu przez 1-2 lata, a 57% rozpatruje perspektywę pracy w jednej firmie przez maksymalnie 2-3 lata. Elastyczność i możliwość decydowania o czasie pracy chce mieć aż 56% Millenialsów. Badania przeprowadzone w UK i USA wykazały, że aż jedna trzecia pokolenia Y zmieniła pracę przez „chęć zmian” i nie motywowały ich większe zarobki, czy wyższe stanowisko pracy. Okazuje się również, że większość pokolenia szuka informacji o swoich potencjalnych szefach w internecie, po czym wyrabia sobie o nim opinię. Co ciekawsze do czynników świadczących o sukcesie zawodowym Millenialsi zaliczają: wykonywanie pracy, która ma dla nich znaczenie (30%), wysokie wynagrodzenie (27%), osiągnięcia zawodowe (24%), środowisko pełne wyzwań (10%), możliwość wyrażania siebie (6%) i wysoki poziom odpowiedzialności (3%). Większość przedstawicieli roczników 1980-2000 nie chce być ograniczona sztywnymi godzinami pracy oraz bardzo szanuje swoje życie domowe.

Młodzi ludzie często mówią swojemu pracodawcy o swoich oczekiwaniach względem czasu wolnego, czy wymiaru wyjazdów służbowych. Można to odebrać jako zbytnia pewność siebie i roszczeniowe zachowanie, jednak dzięki odpowiedniej elastyczności, młodzi pracownicy mogą być niezwykle wydajni. Co więcej, wspierając ich efektywność pracy wystarczy zapewnić im odpowiednie narzędzia. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom pracownik może korzystać z aplikacji mobilnych, wykonując pracę zdalnie, a tym samym nie pogarszając jej jakości.

Wraz z pokoleniem Y dużą wagę zaczęto kłaść na aplikacje, które znacząco oszczędzają czas i ułatwiają pracę w firmie, niestety ówcześnie bardzo dużo rzeczy jest uzależnionych od technologii i to od niej zależy czy projekty zostaną dokończone na czas. Przez swoje wychowanie w dobie smartfonów i wszelako dostępnych informacji w internecie, Millenialsi chcą zdobywać informacje szybko i sprawnie. Są bowiem bardzo niecierpliwi, a doświadczenie wyciągnięte od małego, powoduje, że są przekonani o łatwości pozyskiwania wszelkich potrzebnych im materiałów do pracy.

Millenialsi chętnie korzystają z korporacyjnych portali społecznościowych, co może powodować nieumiejętność pracy w grupie „na żywo”, ale znacząco poprawia szybkość pracy. Jest to przydatna mechanika korespondencji w szczególności, gdy pracujemy w dużej firmie z wieloma działami, których pracę trzeba jakoś skoordynować. Młodzi pracownicy lubią prowadzić dialogi i być w ich centrum. Nie chcą już być biernymi słuchaczami, którzy tylko odbierają informacje i nie dają nic w zamian. Pokolenie Y zwiastuje wielkie zmiany dla pracodawców, jak i osób odpowiedzialnych za komunikację, organizację pracy oraz zarządzanie kapitałem ludzkim. Osoby te chcą, aby pracodawca zapewnił im niemal nieograniczony dostęp do informacji, dynamikę w miejscu pracy i pracę grupową, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji.

Finanse pokolenia Y
Finanse Millenialsów możemy podzielić na dwie grupy, „ shared life” oraz „shared fun”.

  •  Pierwsza grupa jest bardziej zapatrzona w stworzenie rodziny i zapewnienie im godnego bytu. Bardzo cenią sobie czas wolny, który oddzielają grubą kreską od spraw zawodowych. Mają dużą motywację, aby zarządzać swoimi finansami i systematycznie odkładać pieniądze do domowego budżetu. Na ogół są to osoby chcące oszczędzać, a nie pożyczać pieniądze od innych. Są jednak otwarci na kredyty długoterminowe, w tym kredyt hipoteczny, który często stanowi jedyną opcję na zakup własnych czterech kątów.

 

  •  Z kolei grupa „shared fun” skupia się na uzyskaniu wysokiej pozycji społecznej i stawia na swój własny rozwój intelektualny. Są oni bardzo niezależni, lubią przebywać z innymi ludźmi, jednak tylko, kiedy nie ograniczają oni ich wolności. Nie lubią zobowiązań długoterminowych. Są hedonistami, skupiającymi się na życiu „tu i teraz”, bez myślenia o przyszłości. Zazwyczaj oszczędzają na rozwój lub przyjemności, rzadko na dobra materialne. Są przeciwnikami pożyczek długoterminowych, ale nie stronią od kredytów krótkoterminowych, z których potrafią wyciągnąć wszystko, co im w danej chwili potrzebne.


Oczywiście grup Millenialsów jest znacznie więcej, te dwie są natomiast głównymi wyznacznikami tej generacji. W większości pokolenie to jest bardzo elastyczne w zarządzaniu finansami i można stwierdzić, że pomimo oszczędzania, skłonni są zarówno do brania kredytów, jak i do bycia im przeciwnymi. Potrafią dobrze zarządzać finansami, jak i korzystać ze wszelkich dóbr, jakie oferują im banki. Są również bardzo otwarci wobec nowoczesnych form płatności, takich jak karty kredytowe, czy debetowe. Co za tym idzie, już 93% całej tej społeczności posiada konta w banku, a Ci, którzy jeszcze tego nie zrobili, czekają na skończenie 18 roku życia, lub zgromadzenie większej ilości oszczędności. Dodatkowo grupa aż 73% młodych Polaków, posiada jakieś oszczędności na koncie, w porównaniu do 46% dorosłych. Oczywiście są to odpowiednio niższe kwoty, ponieważ mają równie niższe zarobki, ale sam fakt dobrze wróży na przyszłość młodego pokolenia.

Kolejne pozytywne wyniki wykazują również w zarządzaniu swoimi pożyczkami, które traktują jako narzędzie zarządzania płynnością finansową. Najczęściej postanawiają wziąć kredyt, aby pokryć wydatki zakupowe, na które nie było ich stać z własnych środków. Według ankiet, najwięcej osób, bo aż 71% ma kredyt lub pożyczkę w banku, a 38% w firmie pożyczkowej. W badanej grupie, swoje zadłużenia terminowo spłaca aż 67%, a są nawet ci, którzy spłacają je szybciej, 47%. Zaledwie 14% ma problem ze spłatą i zadłużeniem.

Podsumowując, pokolenie Millenialsów, znacząco wpływa na oferty bankowe, czy potencjalnych pracodawców. Dzięki tej generacji, równie znacząco poprawiła się organizacja pracy w firmach, oszczędność czasu oraz większa otwartość na wszelkie technologie. Dodatkowo pokolenie Y, pomimo że jest młodsze, lepiej radzi sobie z zarządzaniem finansami niż ich starsi rodzice i bliscy. Są oni również bardzo zróżnicowaną grupą, która nie boi się korzystać z kart kredytowych, opłacając swoje zachcianki lub rozwój osobisty, który następnie procentuje i daje im wyższe dochody. Bardzo rzadko zostają w jednym miejscu pracy dłużej niż 3 lata i nie lubią długoterminowych zobowiązań.